Monday, April 15, 2013

Greenlight Check List

First see the Story Development Steps.

I pulled this from the Save the Cat! Strikes back Greenlight checklist:

Title 
► Is this the best title to tell us what this story is visually and emotionally? Does it “say what it is”? 

Pitch Logline 
► Can you pitch this in a minute? 
► Is what you pitch being delivered in the script? 
► Does it grab the audience and keep them wanting more? 
Mini-story Logline 
► Can you easily tell your story through its key beats? 

ACT I 
Opening Image 
► Does the tone tell us what kind of story this is without giving away too much? 
► Does the Opening Image put us in the right mood for the type of movie it is? 
► Do we get a clear picture that this Opening Image is the “before” shot? 
Theme Stated 
► Is there a thematic premise being raised? 
► Do we know what this story will be about on the inside? 
► Is it primal for all audiences? 

Set-Up 
► Do we know who the hero of the story is? 
► Is this hero as far back as possible when we first meet him/her? 
► Is the hero and his/her world rife with problems? What are they and are they clear? 

Catalyst 
► Is something done to our hero? 
► Does it force our hero into action? 
► Is it believable?

Debate 
► Is there a valid argument for the hero? 
► Is it the hero who has the debate? 
► Does it give us insight into the hero's emotions? 

ACT II 
Break Into Two 
► Is it a clear act break that tells us our hero is moving into a new world? 
► Did the hero make a proactive choice to move into Act Two? 
► Does the hero have a clear goal as he/she enters Act Two? 

B Story 
► Who or what is the B Story? 
► Does the B Story have a spiritual lesson to teach the hero? 
► Does it provide a needed breakaway from the A Story? 

Fun & Games 
► Does it show the promise of the premise? 
► Do we have enough set pieces? 
► Is there a touchstone scene that defines what this movie is all about? 

Midpoint 
► Is there a clear false victory or false defeat? 
► Are the stakes raised? Is there a time clock? 
► Is there a public outing or a party that exposes our hero and forces him/her to declare his/her new way of being? 

Bad Guys Close In 
► Does the quest become harder for the hero? 
► Are there enough external and internal forces attacking the hero? What is the awful truth the hero cannot admit? 
► Do we see the hero being stripped of his/her comfort zone one piece at a time? 

All Is Lost 
► Is there a whiff of death, physically or emotionally? 
► Does it feel like the hero's lowest point?
► Is the All Is Lost as devastating a blow to the hero as we can make it? And what is his shard of glass? 

Dark Night of the Soul 
► Does the hero confess his/her flaw, secret, or ugly truth, and have a moment of clarity? ► Does the B Story prompt our hero into Act 3? 
► Is the Theme Stated re-enunciated at this point?

ACT III
Break into Three 
► Is it a clear act break? 
► Does the hero move the story through the act break? 
► Does our hero have a new goal? 

Finale 
► Is there a storming of the castle which our hero leads? 
► Is the Act 3 world the synthesis of Act 1 and Act 2 worlds? 
► Is the B Story clearly resolved? 

Final Image 
► Is it the opposite of the Opening Image? 
► Do we get a real sense of transformation for our hero? 
► Is this the right way to end the story? 

Raising the Bar: 
► Does every scene move the plot forward through conflict and emotional shifts? 
► Do all the minor characters play a key role in our hero's growth, and do they change and learn a lesson as well? 
► Is there any line, scene, or character that is cliché, and is there any place where we can push what is expected? 
► What is new about this movie and, given its genre, does it move the art forward? 
► Who is this movie for and does the script do anything that veers from that target audience?

Snyder, Blake (2009-11-23). Save the Cat!® Strikes Back (Kindle Locations 2205-2228). Save the Cat! Press. 

No comments:

Post a Comment